Zaměstnávám cz

Menu

  • COVID-19
  • Znevýhodnění zaměstnanců
  • Nástroje pro zaměstnávání
  • Příběhy a inspirace
  • O webu
  • COVID-19
  • Znevýhodnění zaměstnanců
  • Nástroje pro zaměstnávání
  • Příběhy a inspirace
  • O webu
COVID-19

Současná situace staví obce před nové výzvy nejen v oblasti zaměstnanosti. Níže přinášíme užitečné zdroje informací, které mohou obce využívat nebo sdílet se svými občany a předejít tak negativním finančním dopadům koronaviru, ať už na firmy, zaměstnance či OSVČ. Najdete zde také výzvy ke zmírnění sociálních dopadů pandemie, ke kterým je možné se přidat.

Ať už jste občan nebo podnikatel, výrazné zjednodušení online komunikace s úřady, kterou oceníte právě v době pandemie, vám může přinést zřízení datové schránky. Pro více informací nebo založení jděte na https://chcidatovku.cz/.

Pro veřejnost a zaměstnavatele

  • Jaké dávky je možné čerpat v případě poklesu příjmu – AKTUALIZACE podzim 2020!
  • Jaké dávky mohou čerpat OSVČ (a nejen oni) v případě poklesu příjmu? (SPOT)
  • Otázky a odpovědi k žádostem o sociální dávky (SPOT) – průběžně doplňujeme!
  • COVID portál
  • Antivirus – podpora zaměstnanosti (MPSV)
  • Jak na žádost o Mimořádnou okamžitou pomoc
  • Ukázkový výpočet MOP (MPSV)
  • Jak komunikovat s Úřadem práce ČR (MPSV)
  • Krizové ošetřovné (MPSV) a  Ošetřovné pro OSVČ (MPO)
  • Doporučení občanům v okamžiku ztráty zaměstnání (ASZ)
  • Informace o koronaviru pro zaměstnance (Státní úřad inspekce práce)

Pro obce

  • Soubor opatření pro ochranu lidí bez domova před koronavirem
  • Otázky a odpovědi k žádostem o sociální dávky (SPOT)
  • COVID portál

Pro sociální a zdravotnické služby

  • Informace MPSV pro sociální služby (MPSV)
  • Jak poskytovat telefonickou podporu klientům
  • Český červený kříž – Kurz ošetřovatelství
  • COVID-19: Online nabídka pomoci (ÚZIS)

 

Ostatní výstupy projektu

Výzva k obnovení rovného přístupu k doplatku na bydlení
Výzva ke zmírnění sociálních dopadů pandemie
Blog projektu Dobrá práce v obci
Mapa nezaměstnanosti

Relevatní a užitečné odkazy

Dopady opatření proti pandemii na ženy a muže na trhu práce
Život během pandemie - PAQ Research
Souvislost sociálního znevýhodnění a vzdělávacích problémů - PAQ Research

Kontakt

Sídlo spolku:
Centrum pro společenské otázky – SPOT, z.s. Na Spojce 510/11, 10 100 Praha 10

E-mail: info@centrumspot.cz
IČ: 22878602 Bankovní spojení: 2800239238/2010
(Fio banka, a.s.)

Nová škola,o.p.s.
realizátor projektu

Křižíkova 344/6,
186 00, Praha 8
IČO: 25 76 88 67

Centrum pro společenské otázky - SPOT,z.s.
partner projektu

Na Spojce 510/11,
10 100, Praha 10
IČ: 22878602

Kancelář: Uruguayská 178/6, Praha 2, 120 00

Multikulturní centrum Praha o.p.s.
partner projektu

Náplavní 1,
120 00, Praha 2
IČ: 02498766

Web dobrá práce v obci

Tato stránka byla vytvořena v rámci projektu Dobrá práce v obci Centra pro společenské otázky, který je financován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem ČR v rámci Operačního programu Zaměstnanost

✕

Brno / Mentoring a tréninková místa v brněnské jídelně

Tréninková pracovní místa v jídleně magistrátu nabízí zkušenosti a podporu

„Hodně důležitá je pro tyto lidi správná motivace k práci. Musí vědět, proč má smysl pracovat. Obvykle se o tuto motivaci starají naši zaměstnanci.  Snažíme se, aby klienti tréninkových pracovních míst takříkajíc zapadli do našeho kolektivu a stali se jeho součástí. Vytváří si vazby na pracoviště i lidi.“ – Lenka Brymová, mentorka v rámci projektu tréninkových míst v jídledně brněnského magistrátu

V jídelně Magistrátu města Brno většinou potkáte na obědě současné zaměstnance magistrátu, bývalé zaměstnance v důchodu a cizí strávníky, kteří mají svá pracoviště blízko. V samotné jídelně pracuje čtrnáct zaměstnanců, má přímou podporu od města Brno a možná by mohla na první dojem působit jako pouhá “běžná jídelna“, což ale není tak docela pravda.

Jídelna je jedno z míst, kde v rámci zaměstnaneckého projektu Magistrátu města Brno vznikla  tréninková pracovní místa pro dlouhodobě nezaměstnané, kteří mají z různých důvodů i v současné situaci problém najít uplatnění na trhu práce. V jídelně bylo dosud formou tréninkových pracovních míst, obvykle jako pomocná síla, zaměstnáno třináct takových lidí. O tom, čím je jídelna výjimečná, jsme si povídali s Lenkou Brymovou z Magistrátu města Brno, pod kterou projekt spadá.

Mentora jako nástroj na podporu zapracování nového zaměstnance po nástupu do (tréninkového) zaměstnání, který snižuje riziko selhání zaměstnance i případných konfliktů či nedorozumění se zaměstnavatelem úspěšně zkoušejí v rámci brněnského projektu prostupného zaměstnávání.

O zkušenostech s mentoringem z pohledu mentorky se dočtete v rozhovoru na blogu Dobrá práce v obci.

 

✕

“Máme tady staré fotbalový branky. My vám je dovezem, ale prostě vy už si je musíte natřít, ukotvit. Lavičku, jo, dobrý, není problém, ale sami si to zabetonujte, sami si to vykopejte. No a od toho je tam ten mistr, který to s nima pak už realizuje.” – Ing. Jancák, odbor životního prostředí, MÚ Kadaň

Jaká je situace v obci?

Kadaň je podkrušnohorské město se zhruba 18 tisíci obyvateli v Ústeckém kraji poblíž Chomutova. V okolí se nachází několik průmyslových zón, v přímé blízkosti Kadaně, Klášterce nad Ohří nebo Žatce. Míra nezaměstnanosti zde byla v únoru 2019 zhruba 5,3%, tedy výrazně vyšší než celorepublikový průměr (2,0%). Kadaň je typickým příkladem menšího města ve strukturálně znevýhodněném regionu, které je zároveň aktivní z hlediska řešení problému sociálního vyloučení a podpory dlouhodobě nezaměstnaných.

Sociální problémy se v Kadani dotýkají širší skupiny lidi, historicky byly nejvíce prostorově koncentrované v lokalitě Prunéřov, kde v bývalých nádražních budovách ve značné vzdálenosti (30 – 45 minut chůze) od centra města bydlí zhruba 200 lidí. Díky společnému působení sociálního odboru města, Agentury pro sociální začleňování a dalších aktérů z řad neziskového sektoru se zde podařilo rozjet různé integrační projekty týkající se především zvýšení kvality bydlení (rekonstrukce budov), ale i řešení dlouhodobé nezaměstnanosti.

Co se řešilo?

Prunéřov byl vnímán obyvateli města i institucemi jako problémové místo, kde žije mnoho dlouhodobě nezaměstnaných, kteří obtížně nacházejí uplatnění na volném pracovním trhu. Tito lidé mají často více bariér pro vstup na volný pracovní trh: jsou předlužení a čelí exekucím, setkávají se s etnickými předsudky a obvykle mají nízké vzdělání a kvalifikaci. Zároveň město pociťovalo problém s čistotou a kvalitou veřejného prostoru v Prunéřově a řešilo organizaci úklidu této lokality.

Jak se to řešilo? 

V první fázi byla důležitá aktivita politické reprezentace města, která se identifikovala s konceptem prostupného zaměstnání a tedy i využitím veřejně prospěšných prací a veřejné služby jako prvních stupňů pro zaměstnání. Byla navázána spolupráce s Agenturou pro sociální začleňování a ustaven poradní tým pro otázku zaměstnanosti. Zřízení pracovní skupiny bylo důležité, protože v rámci ní mohli zástupci města (sociální odbor, vedoucí příspěvkových organizací, politická reprezentace – starosta), neziskového sektoru (zástupci Světla Kadaň z.s., Radka z.s.) i státní správy (Úřad práce) a efektivněji koordinovat své aktivity.

Aktivita místních aktérů umožnila strategicky plánovat a realizovat dílčí opatření na řešení sociálního vyloučení v Prunéřově. Rozjely se tak projekty směřující k podpoře lepší kvality bydlení, poskytování sociálních služeb a rozvinulo se využívání nástroje veřejně prospěšných prací (VPP). V rámci Technických služeb města byla zřízena tzv. pracovní četa z nezaměstnaných umístěných na VPP pocházejících přímo z Prunéřova, jejímž úkolem byl úklid této lokality. Místní aktéři do tohoto opatření promítli představu, že pokud se na úklidu budou podílet přímo místní obyvatelé, budou lépe motivovaní ke kvalitní práci, vytvoří si užší vztah k místu bydliště a budou moct být na výsledky své práce hrdí. Tato myšlenka se osvědčila, pracovní četa, která se stará o úklid, údržbu zeleně a drobné opravy městských bytů v místě svého bydliště odvádí již několik let úspěšně funguje. Povedlo se také navázat spolupráci s místními domovníky, kteří s vedoucím čety domlouvají práce podle momentálních potřeb domů a jejich okolí.

Co to přineslo?

Přestože je Prunéřov stále označován za sociálně vyloučenou lokalitu, stav veřejných prostranství a budov (včetně bytů) se zde výrazně zlepšil. Stejně tak se postupně zlepšuje vnímání lokality mezi zástupci města a pracovní četa je tak i nástrojem pro zlepšení sociálního klimatu ve městě. Kromě toho, že Prunéřov postupně ztrácí stigma problémové lokality, je vhodným využitím VPP řešena nezaměstnanost asi dvou desítek osob, podporováno získávání jejich pracovních kompetencí, s nimiž se pak mohou lépe uplatnit na pracovním trhu.

Co dál?

Zdá se, že se Prunéřově daří zlepšit situaci lidí ohrožených sociálním vyloučením; toto zlepšení však nelze připisovat jen výše popsanému nástroji, ale synergii dlouhodobých aktivit místních aktérů .

Zřízení pracovní čety je možné vnímat jako inspiraci pro první krok k lepšímu začlenění dlouhodobě nezaměstnaných na volný pracovní trh. V rámci čety si pracovníci zvyšují sebevědomí, získávají sociální i pracovní kompetence a stav Prunéřova se i díky jejich činnosti zlepšuje. Zůstává zde však problém prostupnosti z VPP do dalších stupňů zaměstnání a na volný trh. Zatím se v četě spíše točí stále stejní pracovníci nastupující opakovaně na VPP. Při vstupu na běžný pracovní trh jsou hlavním omezením těchto lidí exekuce, které značně komplikují finanční udržitelnost zaměstnání mnoha nízkopříjmovým domácnostem (podrobněji zde: prolink na dávkové poradenství).

K větší účinnosti VPP využitých v prunéřovské pracovní četě by rovněž přispělo posílení doprovodných sociálních služeb a jejich koordinované provázání s nástroji na podporu zaměstnanosti (viz např. Děčínská SMS).

Zdroje financování

Veřejně prospěšné práce jsou financované ze zdrojů Úřadu práce.

Tento web používá k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte.

Více informací